Naïvia realismia Ole, ajattele, muutu, muuta.

Tuottavuushyppy Suomeen pätkäpaastoamisella

Miltä kuulostaisi jättää aamiainen ja lounas väliin työpäivänä ja syödä vasta klo 15 aikoihin ensimmäistä kertaa? Hullulta monen mielestä. Siinä voisi kuitenkin piillä yksi keino saavuttaa tuottavuushyppy ainakin tietotyöntekijöiden keskuudessa.

Paasto on eri uskonnoistakin tuttu perinne. Paastoamisen aikana syödään kevyempää ruokaa tai ruokaa syödään harvemmin. Tutkimusten mukaan paastolla voi olla hyödyllisiä terveydellisiä vaikutuksia niin aivoille kuin keholle. Kaloreiden rajoittaminen voi pidentää elinikää ja ehkäistä hermostosairauksia. 

Pätkäpaasto on yksi paaston muoto. Pätkäpaastossa on kysymys siitä, että päivittäinen syöminen rajataan aikaikkunan sisään. Sen kesto voi olla jotain neljän ja kahdeksan tunnin väliltä. Neljän tunnin aikaikkunalla henkilö voisi syödä esim. ensimmäistä kertaa klo 12 ja viimeistä kertaa klo 16. Muu aika vuorokaudesta paastotaan. Silloin voi kuitenkin juoda kalorittomia juomia kuten vettä, teetä ja kahvia. Itse olen viime aikoina kokeillut kahdeksan tunnin aikaikkunaa ja aivan viime päivinä se on osunut aikavälille 15-23. Olo on ollut poikkeuksellisen skarppi! Ja skarppia olo tarvitaan, varsinkin kun tekee asiantuntijatöitä aivoillaan.

Vaikka meille on opetettu, että aamiainen on päivän tärkein ateria, kaikki eivät sitä suinkaan tarvitse. Itsekin luulin tarvitsevani, mutta toisin oli. Jopa lounaan voi pienen totuttelun jälkeen jättää väliin. Seuraukset? Vireystila on pysynyt tasaisen korkeana, nälkä ei ole pahasti vaivannut ja kun ruokaa lopulta syö, se maistuu mainiolta. Aikaa ei myöskään mene aamulla aamiaisen tekemiseen, eikä lounaalla syömiseen.  Koko päivä on veden, kahvin, työn ja pikku taukojen vuorottelevaa flowta. Olen pystynyt tekemään jopa Crossfit WOD:eja ennen iltapäivällä ennen kuin olen syönyt!

Tässä siis kehitysehdotukseni Suomen tietotyöntekijöille tuottavuushypyn aikaansaamiseksi: kokeilkaa pätkäpaastoa. Itse olen pystynyt tähän varsin hyvin. Paino on laskenut vain vienosti vajaat kaksi kiloa n. 6 viikon aikana. Tätä on helppo jatkaa ja tuottavuuteni paranee.

P.S. Joidenkin tutkimusten mukaan naisten kannattaa olla varovaisempia ainakin rankkojen paastojen suhteen, sillä heidän hormonikiertonsa voi häiriintyä liian kovasta paastoamisesta. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Blogisti siis suosittelee että kaikki tyätätekevät voisivat jättää aamiaisen ja lounaan syömättä ja jatkaa paastoa ympärivuoden ilman taukoja, tietysti työtätekevät ei tarvise kuin neljätuntia unta vuorokaudessa joten kaiken muun ajan he voivat yhtähyvin käyttää kaiken siitä ylijäävän ajan työntekoon (jos kuitenkin jätetään vitsit sikseen). Paastoaminen ja sen teho on henkilö kohtaista dikä se tehoa kaikille samanlailla kuin sinulle Pekka. On myös otettava huomioon ettei edes pätkistäistä paastoa ole tarkoitettu jatkuvasti vaan niiden välissä on oltava normaalijaksoja.

Oma kohtainen kokemus on etten kykenisi tekemään töitä esittämäsi ehdotuksen valossa joten kerron siis seuraavasti: Jos jätän pelkän aamupalan pois tunnen itseni vedottomaksi mutta se ei vielä vaikuta työtehoon, jos jätän pelkän lounaan pois työtehokkuuteni laskee kokiessani itseni tavallista väsyneemmäksi ja oloni normaalia heikommaksi, jos jätän aamupalan ja lounaan pois niin seurauksena tärisen kylmästä puoleenpäiväänmennessä kuin olisi jäätymässä kuoliaaksi.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Hyvä, kun toit kokemuksesi esiin.

Oletko kokeillut paastoamista? Teetkö ruumiillista vai toimistotyötä? Syötkö riittävästi hyvää proteiinia ja rasvaa?

Toki on niin, ettei pätkäpaastokaan välttämättä kaikille sovi. Osaksi se voi olla tottumuskysymys, mutta osalla se voi olla ihan henkilökohtaiseen aineenvaihduntaan liittyvä. Ihmisen elimistöllä menee n. 6-8 tuntia käyttää maksassa olevat glykogeenivarastot, jonka jälkeen elimistö siirtyy käyttämään kehon rasvaa. Evoluution näkökulmasta olisi ihan järkeenkäypää, että ihminen säilyttää toimintakykynsä varsinkin silloin, kun ei ole saanut ruokaa.

Tässä vähän tietoa asiasta:

https://www.youtube.com/watch?v=4UkZAwKoCP8

http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2...

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Opiskelin merkonomiksi (valmistuin keväästä), "paastoa" tuli tosin kokeiltua puolivahingossa kun opinahjo kiristi poissa olovaatimuksia joten ruokatauko tuli loppu vuona useaan otteeseen käytettyä pääasiass sossussa vierailuun eikä 45 minuutin ruokatauko muutenkaan enään riittänyt kuinjonotukseen sen jälkeen kun samaa ruokalaa alkoi säästösyistä käyttämään kaksi suurlukiota. Monenlaista variaatiotakin siinä tuli testattua (itselleni helpoin on jättää päivällinen välistä).

"Syötkö riittävästi hyvää proteiinia ja rasvaa?"
Rasvaa tulee käytettyä riittävästi, proteiinia kohtalaisesti. Suolan määrää ainoastaan on pitänyt lääkärin pyynnöstä käyttää enemmin pohkeen rasitustulehduksen välttämiseksi. Saattaa tosin olla että aineenvaihdunta vaatii paljon energiaa, ainakin ruumiin keskilämpötila on 37.4 mikä normaalisti olisi lievää kuumetta.

Toimituksen poiminnat