Naïvia realismia Ole, ajattele, muutu, muuta.

Dynaamiset kyvykkyydet selittävät Suomen talousongelmat

Strategia- ja johtamiskirjallisuudessa puhutaan dynaamisista kyvykkyyksistä, jotka ovat yrityksen kestävän kilpailukyvyn pohjalla. Dynaamiset kyvykkyydet mahdollistavat selviytymisen silloinkin, kun toimintaympäristö muuttuu. Strateginen kyvykkyys on kilpailukykyä sen hetkisessä tilanteessa, kun taas dynaamisten kyvykkyydet mahdollistavat strategisten kyvykkyyksien muuttamisen.

Kun ajattelu viedään kansantaloudelliselle tasolle, Suomen strategisiä kyvykkyyksiä olivat useiden kymmenien vuosien ajan paperiteollisuus ja vähän myöhemmin matkapuhelinten suunnittelu ja siihen liittyvä liiketoiminta. Sitten maailma muuttui. Paperiteollisuutta ulkoistettiin halvemman tuotannon maihin ja Nokia epäonnistui tunnistamaan muutostrendit toimialallaan ja tippui kilpailusta.

Suomen on ongelma on se, että meiltä puuttuu tällä hetkellä selkeät strategiset kyvykkyydet kilpaillessamme maailmantaloudessa ja sen takia kansantaloutemme ja elintasomme surkastuvat. Ratkaisuna on tunnistaa dynaamiset kyvykkyytemme ja muodostaa niistä uusia strategisia kyvykkyyksiä. Vahvuuksiamme ovat mm. korkea koulutustaso, kansallinen luottamuspääoma, yhteiskunnallinen vakaus sekä insinööriosaaminen. Meidän on kuitenkin tunnistettava heikkoutemme dynaamisissa kyvykkyyksissä, joita ovat myynti, markkinointi ja kansainvälinen kauppa. Ruotsilla nämä ovat hallussa. Meidän on kyettävä kehittämään taitojamme niissä tai sitten vaikka rekrytoitava ruotsalaiset myymään ja markkinoimaan puolestamme.

Suomi nousuun dynaamisia kyvykkyyksiämme hyödyntämällä ja kehittämällä!

 

(Blogauksen sytykkeenä toimi kiinnostavat keskustelut startupeista pääomasijoittajan näkökulmasta Thomas Taussin kanssa, joka tekee tällä hetkellä laskentatoimen graduaan Aalto-yliopistossa aiheenaan mm. dynaamiset kyvykkyydet.)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Hyvä ja aiheellinen kirjoitus! Hyvä että tiedostaa Suomen heikkoudet! Markkinointi on todella tärkeä osa alue. Mielestäni suomen pitäisi antaa mahdollisuus kaikille kykeneville niihin alueisiin joita ei hallitse jotta menestys taataisiin. Marginaalisoimalla ihmisiä työelämässä suomi menettää paljon. Amerika on hyvä esimerkki maasta joka ei diskriminoi lahjoja ja kykyjä. Suomelle on hyväksi hyödyntämällä maassa olevien ihmisten taitoa.

Toimituksen poiminnat